Dé weg naar resultaat? De jouwe!

Afgelopen zaterdag voor het eerst Koningsdag. Voor iedereen na een leven lang Koninginnedag, nu ineens Koningsdag. En ik moet zeggen: het went snel. Net zoals het koningschap van Willem-Alexander. Uiteraard helpt de stralende verschijning van koningin Máxima daar ook bij, maar de voorbereidingen binnen de koninklijke familie zijn zo goed geweest dat de overgang vrijwel geruisloos is gegaan. Op dat Koningslied na natuurlijk.

Vanochtend besloot ik voor het eerst in lange tijd weer met het openbaar vervoer te reizen. Mijn bestemming lag toch naast een station, parkeren is dan altijd een crime en nu hield ik tijdens de reis mijn handen vrij om dit artikel te schrijven. Prima plan, nu de planning nog.

Daarvoor hebben we het handige hulpmiddel van 9292, de ov-planner. Uiteraard sloot de bus vanuit mijn woonplaats voor geen meter aan op de trein. Dat betekende of 5 minuten te laat op mijn afspraak, of 20 minuten te vroeg. Ik ging voor de veilige keuze: 20 minuten te vroeg.

Maar toen ik bij de halte zat te wachten op de bus, stonden daar heel andere tijden op het bord. In plaats van 8 over, ging de bus pas om 19 over volgens het bord. En de bus eerder had ik blijkbaar net gemist.

Daar ging mijn zorgvuldig uitgekiende reisplan. Nou ja, niks aan te doen. Nu maar hopen dat ik nog een andere trein kon pakken en op tijd zou aankomen. En wat zie ik om 7 over aan komen rijden? De bus richting het station, die vervolgens zo hard rijdt, dat ik nog een trein eerder heb gehaald en dus heel erg op tijd ben voor mijn afspraak.

Normaal had ik toch gekozen voor de auto. Vanwege het feit dat je dan niet afhankelijk bent van de vertrektijdkeuze van anderen. Als ik 5 minuten eerder wil vertrekken met de auto, doe ik dat gewoon. Als ik een kwartier later wil vertrekken, kan dat gewoon. Het enige waar ik rekening mee zou moeten houden zijn eventuele files en de tijd die het kost om een parkeerplaats te vinden. Zou ik dat met het OV proberen, sta ik gewoon langer bij een halte te wachten en mis ik alle overstappen.

Maar het is vakantie. Ik zit wat ruimer in mijn tijd, hoef niet om een bepaalde tijd terug te zijn voor een afspraak met een leerling. Dan is de trein wat meer ontspannen reizen (als je er eenmaal in zit). Je gaat zitten en zonder dat je het merkt ben je even later op de plaats van bestemming aangekomen. Geen concentratie nodig voor de weg, geen verkeersborden die onduidelijke richtingen aangeven. Lekker rustig zitten en een artikel schrijven.

Misschien denk je “so what dat Milou met de trein heeft gereisd in plaats van met de auto!” En daar heb je ook helemaal gelijk in. Voor jou is het totaal onboeiend of ik nu wel of niet de bus heb gemist. Maar het drukte mij wel weer eens met de neus op de feiten.

Bij iedere keuze die je maakt, komen afwegingen om de hoek kijken. Kies je voor gemak of moeite, kies je voor rust of voor drukte, kies je voor autonomie of afhankelijkheid. Soms wordt een deel van die keuzes al voor je gemaakt. Door een werkgever, door een schooldirectie, door een docent. Maar zelfs als bepaalde keuzes al voorgeprogrammeerd zijn, blijft er binnen de kaders altijd de mogelijkheid om je eigen weg te zoeken.

Zoek ook altijd die mogelijkheid op. Want je eigen weg is vaak de meest passende. Die weg hoeft niet altijd dezelfde te zijn. Dat zie je aan mijn reis: in andere weken had ik de trein niet genomen en was ik gegaan voor de onafhankelijkheid van mijn auto. Nu waren de randvoorwaarden anders en viel mijn keuze op de trein.

Bij examens of toetsen komt vaak ook nog spanning kijken. Neem dat dan mee in de overweging. Welke weg zou mij de minste spanning opleveren? Welke weg zou mij het meeste vertrouwen geven in een goed resultaat? Is dat een weg die past binnen de kaders die anderen gesteld hebben?

Het antwoord op die laatste vraag hoeft niet altijd ja te zijn. Het is ook heel goed mogelijk dat je leidinggevende of docent met je mee wil denken. Als jij een goede onderbouwing hebt voor je plan, valt er vaak wel wat te regelen of te overleggen. Want ook leidinggevenden en docenten weten dat eigen wegen soms sneller en beter zijn dan de gebaande paden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *