Is dat online leren nuttig? Een paar kanttekeningen

MOOC’s, TEDtalks, DWDD College, YouTube, Khan Academy… De lijst is oneindig veel langer. Online leren is booming!

DWDD University met prof. Scherder

Geef mensen eens ongelijk. Online leren is ontzettend handig. Sommige dingen moet je nu eenmaal leren. Wat is er dan tegen om het op het moment te doen dat het jou uitkomt? Op een manier die voor jou prettig is?

Voordeel: onafhankelijkheid
De kracht van online is de virtuele onafhankelijkheid. Je bent nauwelijks afhankelijk van de agenda van anderen. Als zij midden in de nacht een filmpje opnemen met uitleg over een bepaald wiskundehoofdstuk, hoef je niet live mee te kijken. Je kunt het op ieder gewenst tijdstip op je eigen computer bekijken. En je kunt het veel vaker bekijken. Je kunt de persoon pauzeren, het filmpje terugspoelen en zo de belangrijkste dingen precies in je opnemen.

Kanttekening: ongebondenheid
Deze kracht heeft alleen een addertje onder het gras. Het is heel makkelijk om de verbinding te missen. Soms heb je anderen juist nodig om jou op het goede moment net even een zetje in de rug te geven. Dat is bijna onmogelijk met online filmpjes. Dat zijn statische gegevens, vergelijkbaar met een boek. Als je niet precies begrijpt wat erin staat, helpt het je niet verder. Op zo’n moment mis je dat persoonlijke contact, dat je offline wel hebt bij leren.

Voordeel: toegankelijkheid
De hele wereld ligt aan je voeten online. Virtueel dan, want eigenlijk ligt de online wereld onder je vingertoppen en achter je beeldscherm. Maar de informatie op dat scherm is grenzeloos. Waar je voorheen dagen in een verstofte bibliotheek op zoek moest naar dat ene boek met informatie over jouw werkstuk, is diezelfde informatie nu met een paar drukken op de knoppen toegankelijk.

Kanttekening: betrouwbaarheid
Informatie is vrij toegankelijk. Maar tegelijkertijd is informatie ook vrij deelbaar. Iedereen kan een internetpagina schrijven. Daar hoef je geen programmeertaal voor te kennen. Met evenveel drukken op knoppen heb je een hele pagina gelanceerd. Dat is positief, want zo wordt veel kennis vrij toegankelijk. De vraag is alleen of alle informatie betrouwbaar is. Bij een boek heb je in ieder geval de garantie dat er ooit een redacteur naar heeft gekeken.

Eigenlijk gelden voor online leren dezelfde randvoorwaarden als voor offline leren. Het menselijk brein verandert namelijk niet zo zeer. Het past zich gedeeltelijk aan bij veranderende omstandigheden. Maar de manier waarop informatie het beste wordt opgenomen is nog altijd hetzelfde. Contact, verbinding, context, verbeelding en structuur zijn onmisbaar. Die maken of breken de effectiviteit van leren. Online of offline.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *