Wat als die flow nou niet komt? 3 tips

Er zijn weken. Dan vliegt het werk uit je handen. Artikelen schrijven zichzelf, Google kan alles in één keer vinden, alsof je vingers over het toetsenbord dansen en jij alleen maar hoeft te kijken hoe het scherm zich vult met prachtige tekst.

carefree

Je kunt de hele wereld aan. Alle mogelijke opdrachten worden door jou in een mum geklaard. Niets kost je moeite, behalve stoppen met werken. Pauzes heb je niet nodig om je op te laden. Je vergeet ze gewoon. Ver na normale lunchtijd herinnert je maag je eraan dat eten af en toe ook noodzakelijk is.

Dat zijn de weken waarin je de grote slagen maakt, waarin je vooruitgang boekt en waarin werken geen moeite kost. Waren alle weken maar zo.

Helaas. Er zijn ook andere weken. De een wat beter dan de ander, maar al die weken zijn zonder flow. Werken kost moeite. Dingen lukken niet. Je staart uren naar een leeg scherm en je krijgt je vingers nauwelijks in beweging om die toetsen aan te slaan. En het allerergste: er moet nog zoveel gedaan worden!

difficult road

Op de een of andere manier word je constant gestoord. Er komt van alles tussendoor. Je hebt de rust niet om echt in een taak te duiken en deze tot een goed einde te brengen. Je voelt je steeds meer opgejaagd en die onrust helpt niet om helder na te denken. Drie tips om hier mee om te gaan en om terug te zoeken naar die flow.

Tip 1: Accepteer het
Hoe eerder je accepteert dat je niet in de gewenste situatie zit en er dus het beste van moet maken, hoe beter. Zolang je het niet accepteert, ben je er in je hoofd mee bezig, wind je je op en stop je er dus onnodig energie in. Je kunt namelijk wel boos zijn dat het zo is, maar die boosheid verandert er niets aan. Accepteer dat je het niet fijn vindt, zoek naar een oplossing en steek daar energie in.

Tip 2: Ga na wat je het meeste stoort
Als je hoofd niet bezig is met je werk, is het dus ergens anders mee bezig. En het is er zo mee bezig, dat je niet toekomt aan je werk. Ga na wat dat is. Waar maak je je zorgen over? Waar ben je gespannen voor? Wat houdt jou op dit moment het meeste bezig? Grote kans dat dit onbewust enorm meespeelt in je manier van werken. Het kan ook zijn dat wat jou het meest stoort buiten jezelf ligt. Het kunnen collega’s of vrienden zijn die continu om aandacht vragen. Het kunnen gezinsleden of huisdieren zijn. Het kan iets in je omgeving zijn zoals luidruchtige buren of grasmaaiende gemeentewerkers. Zoek uit wat tussen jou en je flow staat.

Tip 3: Werk om je stoorzender heen
Wat je aandacht geeft, zal groeien. En omgekeerd geldt: wat je negeert, bezorgt je minder last. Is er een manier om de invloed van je stoorzender te minimaliseren? Als het iets is waar je je zorgen om maakt, helpt het uitspreken daarvan al. Het gewoon toegeven dat je bezorgd bent, lucht dat gevoel op.
Als het iets in je omgeving is, zou je kunnen kijken of je afspraken kunt maken met collega’s of gezinsleden. Zet bijvoorbeeld een stoplicht op je bureau.
stoplicht Rood: niet storen, tenzij moord of brand
Oranje: je krijgt een minuut voor je vraag, maar ik antwoord niet meteen.
Groen: je kunt me voor alles storen

Als het iets is waar je niets aan kunt doen, zoals grasmaaiende gemeentewerkers, sta er niet bij stil. Laat het gaan en vertrouw erop dat het gras een keer op is. De rust keert vanzelf weer terug.

Terugkomen in die flow is lastig. Maar het helpt al als je niet te hard probeert om erin te komen. Hoe meer je bezig bent met het resultaat van “in flow zijn”, hoe minder snel je daadwerkelijk in die flow zult komen. Je kunt het gevoel namelijk niet afdwingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *